איך לשלוט במנוע של חיינו

שלום חברים,
כתבנו כאן לא מעט על חשיבות האחיזה בהגה של חיי, היכולת לנווט את עצמי לכיוונים הנכונים לי, לכוון ולא להיסחף. סיבוב ההגה מוצלח ככל שיהיה, אין בו ולא כלום, ללא אנרגיה דוחפת, בחרנו היום לדבר על אותו מנוע, מוטיבציה, אגו, או כל שם אחר, המתאר את הבסיס שנותן לנו כוח להתקדם- להלן נכנה מנוע זה ה"אגו".
"כעס הוא תבלין חזק, קמצוץ ממנו מעיר אותך, יותר מדי מקהה את החושים"– ציטוט מסדרה חדשה ומומלצת בנטפליקס (גמביט) ותודה לאפרת צדקה.
אותו מנוע, "אגו" (בלטינית אני עצמי) הוא גורם רב עצמה שלרוב אנו לא מודעים לו, למרות שהוא פעיל ברקע כל הזמן, ככל שאנו לומדים לשלוט בו, התמורה היא נכס שלא יסולא מפז המאפשר לנו להגיע (בהנחה שאנו מכוונים נכון את ההגה) בתאוצה מדהימה לאן שנרצה ולהשיג כמעט כל דבר שעולה בדעתנו. ככל שהאגו שולט הוא הופך לנטל המכביד עלינו ועל הסביבה, מעוור את עיננו, מנהל את חיינו ומונע מאיתנו להשיג את המטרות אותן רצינו.
מדובר בגורם בעל חשיבות עליונה שאנו לא יכולים להרשות לעצמנו לוותר עליו, הדרך להפיכת האגו ממנהל, לכלי שרת, שמעניק עוצמה, תעוזה, וחוסן ומאפשר לנו להבית נכוחה על עצמי ועל הסביבה, מורכבת כמו דברים רבים אחרים משלושה שלבים, כמובן שיש דרכים נוספות, וזו רק דרך אחת שמצאנו להציג:
שלב ראשון: מודעות, לכך שהוא קיים והוא פועל ברקע כל הזמן.
שלב שני: לפתח יכולת לצאת ולהסתכל על עצמי מבחוץ, לנסות להבין מה גרם לי לומר או לעשות את מה שעשיתי. האם הגבתי כך כי נעלבתי, כעסתי, גאוותי נפגעה, רציתי להראות כמה אני יותר טוב, נתתי לעצמי להיות עיוור למטרותיי ומובל על ידי האגו, למקומות הכי לא טובים שיש, כמו שאמר פרידריך ניטשה "האכזריות היא תרופתה של גאווה שנפגעה".
אם נחזור לתבלין עליו מדברת גמביט, כאשר יש יותר מדי ממנו, האגו משתלט, אנחנו מאבדים שליטה עליו והופכים לאנשים שאנו לא רוצים להיות (יהירים, שתלטנים, פוגעניים).
שלב זה מאפשר מודעות לסיבות להתרחשויות סביבי, מי דוחף ולמה, ומאפשר לנו להתחיל לשלוט באגו ולתת לו לעבוד בשבילינו.

שלב שלישי: אימוץ כללי אצבע שככל שעובר הזמן אנו שמים אליהם יותר לב:

  • אני לא חייב להיות צודק, לפחות לא כל הזמן ?, וויתור על הצורך לנצח בוויכוח יעניק לנו מערכות יחסים בריאות יותר.
  • אני לא צריך להגיב מיד כאשר אני מרגיש עלבון, אני בכלל לא צריך להיעלב, אלא לספור עד 4 לנסות להבין למה אני חושב שניסו להעליב אותי, ולפעול מנקודה רציונלית זו ולא מתגובת התגוננות אוטומטית של האגו.
  • אני לא פחות טוב או יותר טוב מכל אחד אחר, החיים הם כמו סולם תמיד יהיה מישהו לפני ומישהו מאחורי בכל נושא שרק נבחר וזה לא משנה כמה מהר נרוץ או כמה גבוה נטפס, חכמה, גובה, עושר, אושר וכו'.
  • אני צריך להכיר את עצמי ולהיות שלם עם עצמי, הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא מדיטציה, זו לא מילה מפחידה זו מילה שמתארת אדם שיודע לשבת בשקט ולהתבונן פנימה בעצמו, יש הרבה שיטות, כולן מנסות להוביל להתבוננות פנימה, ולניסיון להכיר את עצמי טוב יותר.
  • חבר מספר שכל יום לפני שהוא נרדם הוא צריך להסביר לעצמו למה מגיע לו יום נוסף, לא חייבים כל יום אבל לא יזיק פעם בשבוע,, חודש, לעשות חשבון נפש קטן במה הועלתי השבוע לעצמי, לסביבה, לעולם.

בהצלחה

שירים:

לא ניתן שלא להזכיר את נתן זך, יליד ברלין 1930, אב יהודי ואם איטלקייה, השתתף במלחמת העצמאות, פרסם את ספר השירים הראשון ב 1953, משורר, עורך, מתרגם, מבקר שירה ופזמונאי ישראלי, חתן פרס ישראל, פעיל פוליטי, פרופסור בחוג לספרות עברית באוניברסיטת חיפה, נפטר בשבוע שעבר בגיל 89. ב 1959 כתב ביקורת חריפה על נתן אלתרמן "הרהורים על שירת אלתרמן" אותה כיוון כלפי דור המשוררים הוותיקים, בהם לאה גולדברג ואברהם שלונסקי (שגם הם בזמנו מרדו בדור הראשון של ביאליק וצ'רניחובסקי). כמיצג של הדור הצעיר, דוד אבידן, יהודה עמיחי שזך ראה עצמו לדוברם, כמה מתוך מה שכונה אז "רצח האב" היה אובייקטיבי וכמה נתון לאגו של משורר צעיר ודעתן על זה התווכחו רבים בעבר, לפעמים האגו הוביל כמו בביקורת שאלתרמן קיבל די קשה, ולפעמים האגו שימש כמנוע והוביל לכתיבת מילים אלמותיות כמו האדם עץ השדה, חומר למחשבה.
בחרנו בשיר שמדבר על הנושא שלנו היום,
אֵיךְ זֶה שֶׁכּוֹכָב אֶחָד לְבַד מֵעֵז, המתאר עשיה של מה שאתה חושב שצריך לעשות ולא מה שמצופה ממך, וכמה חבל שרק מעטים עושים זאת…
לחן: מתי כספי בביצוע משותף עם חבורת ענקים: חנן יובל, הדודאים, הפרברים, אורה זיטנר, וגידי גובה הצעיר עם המשקפיים מציג אותם…שווה!! https://www.youtube.com/watch?v=5mb2HBnkd04
איך זה שכוכב אחד לבד מעז. איך הוא מעז, למען השם.
כוכב אחד לבד. אני לא הייתי מעז. ואני, בעצם, לא לבד.
willy william בן להורים מהגרים ממאוריציוס לצרפת, שר את "אגו" שיר שכולנו שמענו ברדיו אך (אולי כמונו) לא הבננו את המילים https://www.youtube.com/watch?v=qlTOAR6oB9Y
ואיזה מילים: "אני עושה הכל לתקן את מה שאני הורס"- קדימה קדימה קדימה.
אם נשלוט אנחנו באגו ולא הוא בנו, לא נצטרך לתקן.
עלמה זהר, זמרת מדהימה שכתבה והלחינה את השיר אגו טריפ באלבום "דברי" מ 2008. https://www.youtube.com/watch?v=K9tj8hlBwoI&list=RDK9tj8hlBwoI&start_radio=1
עלמה זהר אמרה על השיר: "אגו טריפ זה שיר על מוזיקאי די מוכר, שכמובן לא אחשוף את שמו, אבל הוא היה בפסגת העולם ותפס מניירות בהתאם וכיום הוא כבר לא שם, בלשון המעטה, ובוא נאמר שהמילים אמורות לתת לו חומר למחשבה" – בחזרה למסר שלנו: לנהל את האגו ולא להיות מנוהל על ידו.
אגו טריפ, כביש מהיר, הרכב דוהר, כל אחד חוטף נתח וכולם רוצים עוד
לגעת לרגע, להיאחז לעולם, חי את עצמו עד הסוף
אגו טריפ, טיול מאורגן, אגו טריפ, מסע רוחני