קבלת החלטות

שלום חברים,

היום ננסה לדבר על קבלת החלטות או חכמת ה"בדיעבד". האם יש דרך נכונה לקבל החלטות? הכל התחיל ביום שבת בטיול "חורשת הארבעים סובב מעגלי" כאשר שלומי סיפר שהבת שלו, זרקה לו שאלה (ערב קודם כשהיה עייף ולא מוכן). "אני לא חושבת שכדאי לעשות ילדים?". ננסה להתמודד עם השאלה הספציפית ועם הדרך הנכונה לקבל החלטות.

כאשר רושמים בגוגל decision making"" מקבלים 1,150,000,000 תשובות. בעברית צמד המילים "קבלת החלטות" מוביל ל-4,870,000 תשובות. חתיכת נושא!!
ההגדרה הרשמית היא: "תהליך קוגניטיבי של בחירה מבין מספר אפשרויות", "פעולה יום יומית בסיסית לבני אדם הניצבים בפני מגוון אפשרויות פעולה".

המחקר בתחום פרוס על פני מגוון דיסציפלינות, כמו פסיכולוגיה, מדעי המדינה, תורת המשחקים, מנהל עסקים ופילוסופיה. כולן מנסות להתמודד עם השאלה כיצד אנשים שוקלים את החלופות ומקבלים את החלטותיהם, ובשורה התחתונה מה הוא האופן הראוי לקבל החלטות. אז מה כבר אפשר לחדש? כהרגלנו, ננסה לתקוף את הנושא מכוון אחר, הכוון האישי הפרקטי, וננסה לקבל תובנות ממקורות קדומים.

מחקרים מראים שהחשש שלנו מהפסד כפול מההנאה שלנו מרווח, מה שגורם לנו להיות פאסיביים, מה שבתורו מביא אותנו לקבל החלטה שלא לפעול, שהיא החלטה בפני עצמה.

ההבנה שאנו מעדיפים להיות פאסיביים ולא לקבל החלטה מעניקה למי שמבין זאת יתרון. ניתן לראות חברות מסחריות המציעות שירות חינם במשך שלושה חודשים, ואם תרצה לבטל אחרי זה – תתקשר ונבטל… מדינות בהן תרומת איברים היא לכולם למעט מי שביקש שלא לתרום, בעולם שלנו אנו רואים נטייה מסוימת של אנשים להימנעות מביצוע שיפורים בתכניות פנסיוניות והעדפה בסיסית לדבוק במצב קיים שהוא בדרך כלל מסלול ברירת מחדל היסטורי כזה או אחר.

הדרך להתמודדות, כמו עם כל דבר, היא קודם כל להיות מודע להטיות שהרגש גורם לנו לעשות ולנסות להפוך את דרך הפעולה הפאסיבית שהיא כאמור טבעית יותר לנו לאקטיבית. למשל במקרה של העצה ששלומי רוצה לתת לביתו, במקום לחשוב על האם את רוצה להיכנס להריון או לא, ואז חוק הפאסיביות עובד על נגד להיכנס להריון, תנסי לחשוב בת יקרה שלי שאת בהריון ועל מנת שלא יהיה ילד את צריכה לבצע פעולה אקטיבית ולהפסיק את ההיריון. נשמע פסיכולוגיה בגרוש, אבל מה לעשות כאלה אנחנו, אנשים לא רציונליים. כהנמן וטברסקי הישראלים קיבלו פרס נובל כשהוכיחו זאת!

שיטה נוספת היא שיטת "בדיעבד", כאשר אנו רוצים לקבל החלטה על רכישה/פעולה – מנסיעה לטיול, רכישת מחשב, רכב חדש ועד ללימוד משהו חדש, מנגינה על תופים ועד ללימודים אקדמאים – נשאל את עצמנו: האם אהיה מוכן לוותר על החוויות/יעד/ניסיון שצברתי בתמורה לעלות הכספית ולזמן שהשקעתי? ככל שהתשובה היא שלילית (והיא לרוב שלילית!) ההשקעה כדאית!

כלל אצבע: ההשקעה בעצמנו, באופן מתמיד ובלתי פוסק, היא ההשקעה הטובה ביותר שניתן לעשות!!!
אני יודע לתופף כי הקדשתי לכך 100 שעות ו-5,000 ₪. האם אהיה מוכן כעת לוותר על זה?
רוברט פרוסט כותב ב-1916 שיר "מונומנטלי" על בחירת דרך בחיים שקובעת את עתידנו.
אם אבחר במקצוע רפואת השיניים, אצטרך לוותר על קריירה בארכיאולוגיה, או כל דילמה וצורך בקבלת החלטה שעולה בראשכם, מצ"ב לינק לשיר עם המילים ואנימציה מרהיבה:

https://www.youtube.com/watch?v=yGB_K_xlHdI  Road Not Taken, Robert Frost

השארנו את שתי השורות האחרונות המסכמות:

I took the one less traveled by,
And that has made all the difference.

מצאנו 8 תרגומים (לא פחות) בעברית, http://info.org.il/tirgum/road_not_taken.php
שימו לב לתרגום השונה של המילים האחרונות בשיר המתארות את הדרך בה לבסוף בוחר המשורר:

  • אני בחרתי בזאת שהלכו בה פחות, וזה הדבר ששינה את חיי.
  • אני לקחתי את המוזרה יותר, וזה כל ההבדל.
  • בסלולה פחות בחרתי אני, וכך מבחירה חרצתי גורלות.
  • בחרתי בזו היותר ראשונית, וזה היה כל ההבדל.
  • ואני פניתי אל הפחות נודעת, ובכך היה טמון כל ההבדל.
  • בחרתי בשביל שהלכו בו פחות, ובזאת נעוץ כל ההבדל.
  • בפחות שהלכו בו בחרתי כנער, ואת כל ההבדל זה עשה.
  • אני בחרתי בזאת שהלכו בה פחות, וזה הדבר ששינה את חיי.

נסכם עם ההמלצה של חכמנו זיכרונם לברכה לדרך הנכונה לקבל החלטות:

רַבָּן גַּמְלִיאֵל הָיָה אוֹמֵר, עֲשֵׂה לְךָ רַב, וְהִסְתַּלֵּק מִן הַסָּפֵק, וְאַל תַּרְבֶּה לְעַשֵּׂר אֳמָדוֹת

הפרשנות שאנו החלטנו לקבל למשפט זה: עשה לך רב, שיהיה לך עם מי להתייעץ בכל נושא לפני שאתה מקבל החלטה, מיועץ פנסיוני ועד ליועץ בנושא בריאות רכב או כל דבר אחר. הסתלק מן הספק, תהיה החלטי, לאחר שסיימת להתייעץ תקבל החלטה ותהיה נחרץ בביצוע שלה. ואל תרבה לעשר אמדות, לאחר שקיבלת את ההחלטה ופעלת לפיה, תהיה שלם עם עצמך ואל תתחיל לנג'ס לעצמך, רגע אולי טעיתי, אולי הייתי צריך לפעול אחרת.

ושתי עצות אחרונות מהניסיון:

  • זה שיש לך בחירה זה יתרון ולא חיסרון תחשוב על אחד שמציעים לו רק עוגת שוקולד, מול זה שכל הקונדיטוריה לרגליו לפתיחה, מוזר למה דווקא מי שהוא מספיק מוצלח שמציעים לו כמה דברים והוא צריך לבחור נלחץ מזה במקום לקבל זאת כמחמאה – צרפנו אנימציה נחמדה- מצ"ב
  • זהו, העצה האחרונה, אחרי שכבר שקלת ובדקת ונותרת עם שתי דרכים, "תעשה את מה שהכי בא לך", החיים כל כך מורכבים ומפתיעים שאף פעם לא תדע באמת מה היא ההחלטה הנכונה, אז לפחות גם אם בחרת בהחלטה הפחות נכונה, נהנית מהדרך.

שירים:

באלבום של יהודה פוליקר "מוזיאון החלומות" מ 2014, נוכל לקבל תובנות על קבלת החלטות.
מתי בפעם אחרונה שמענו "תקליט שלם", הקשבנו למילים של כל השירים, (לא רק המועדפים) וקראנו את המילים שהיו רשומות על גבי התקליט? יהודה ליאון פוליקר או בשמו היווני ליאונידס פּוליקאריס יליד 1950, ילד טוב קריית חיים, (חיפה) דור שני לניצולי שואה מסלוניקי, פרפקציוניסט, פורט על מיתרים בחסד! שהעיר הגדולה תל אביב מגלה ומאמצת בהתלהבות בתחילת שנות ה 80. חוזר באלבום "מוזיאון החלומות", לצעיר הביישן והמבולבל שהיה לפני שהגיע לתל אביב אבל עם התובנות שיש לו היום. הוא כותב, מלחין ומעניק לנו מבט חי על אדם מתלבט שמחפש את דרך הפעולה הנכונה. האלבום הוא חוויה, כל שיר יפה יותר מקודמו. פוליקר מחזיר אותנו לתקופה נשכחת והמילים כאמור מדברות על קבלת ההחלטות, נביא מבחר ציטוטים מכוון שאחרת זה פשוט לצטט את הכל, (אם זה לא היה ברור אז ההמלצה היא לשמוע את כל התקליט).

שיר הנושא: מוזיאון החלומות, מילים ולחן יהודה פוליקר https://www.youtube.com/watch?v=6_l4kv8xJ3c

"במוזיאון החלומות שלעולם לא מתגשמים"
"מבטים מצוירים נולדים מבפנים"
"הדחף עולה בי מציף ומכוון"
"את באה אליי יוצרת אותי"
"רק איתך אני חופשי איתך אני יכול"
"המילים שתלחשי לי גלגל הצלה"
"את נותנת בראש מגלה לי דברים"
"איתך אני הכול"

 משמרת לילה, לחן יהודה פוליקר, מילים יעקב גלעד https://www.youtube.com/watch?v=LzzHE9dAm0I
"שביל עפר לא מוכר, פונה אל עיר גדולה"
"אוחז בהגה בכל הכוח רוצה כל כך לברוח"
"אני בעצם לא יודע לאן, אבל אני נוסע בתוך הערפל"
"עובר בצומת, ממשיך לנוע ליעד לא ידוע"
" אני לבד בכביש פתוח נוסע בכיוון הרוח, לאורך כביש החוף"
"מרגיש לפתע תינוק בשטח, תלמיד חדש בכיתה ישן ביום עובד בלילה, זמני לעת עתה"

חג שמח ומתוק וחזרה מהירה לשגרה מבורכת